Sprawozdanie z Akcji Ekologicznej

Sprawozdanie z Akcji Ekologicznej „WIOSENNE SPRZĄTANIE WARMII I MAZUR 2012’’ „SPRZĄTAM, SEGREGUJĘ, SZANUJĘ „ W dniu 28.04.2012 r. w ramach sprzątania Warmii i Mazur odbyła się Akcja ekologiczna –

spływ kajakowy powiązany ze sprzątaniem koryta rzeki Iławki. Organizatorem Akcji był Iławski Oddział PTTK. Jak w ubiegłych latach członkowie i sympatycy PTTK oraz osoby, którym nieobojętna jest sytuacja ekologiczna „naszej” rzeki, spotkali się w piękny sobotni ranek, aby wspólnie posprzątać koryto rzeki ze śmieci. Tym razem do grona iławskich kajakarzy dołączyła grupa przedstawicieli z Przedszkola Miejskiego w Lubawie, jak również rodzina z Morąga. Akcję wspierała Państwowa i Społeczna Straż Rybacka z Iławy wyposażona w łódź patrolową.

Wspólne zdjęcie przed Akcją sprzątania rzeki Iławki

Po krótkiej odprawie, gdzie omówiono celowość zadania i bezpieczeństwa na wodzie, wszystkie osady kajakowe zostały bezpiecznie zwodowane na wodę rzeki, aby przystąpić do wykonania zadania. Rywalizacja wśród załóg kajakowych w zbieraniu nieczystości od samego początku była bardzo duża, gdyż organizator ogłosił konkurs na najwięcej zebranych worków z odpadkami ,śmieciami. Do specjalnych worków otrzymanych ze Starostwa Powiatowego w Iławie trafiają odpadki naszej cywilizacji. Przeważają butelki plastikowe, butelki szklane, worki foliowe i puszki aluminiowe. Są również i „grubsze” trofea jak np. opony samochodowe, monitor od telewizora, plastikowe połamane krzesła ogrodowe.

Uczestnicy spływu w akcji oczyszczania rzeki

W tym roku możemy z kajaków również „podziwiać” prace jakie zostały wykonane w ramach modernizacji prawego brzegu rzeki. Trakt pieszo – rowerowy wygląda naprawdę imponująco. Niestety, widoczne porozrzucane butelki, puszki po piwie w sąsiedztwie ławek które mają służyć do odpoczynku, nie dają pozytywnej opinii naszemu społeczeństwu. Czyżby było za mało koszy ? Gdyby panowie ze straży miejskiej od czasu do czasu tam się przeszli i zwrócili większą uwagę nakładając co niektórym mandaty za wykroczenie, to zapewne ta sytuacja już na samym początku została by zminimalizowana. Podczas naszych wyczynów nie zabrakło również i obserwatorów, którzy kręcili głowami z niedowierzaniem na widok kajakarzy zbierających pływające śmieci. Zbliżamy się do jazu wodnego, gdzie czeka nas przenoska kajaków. Wysoki poziom wody i silny prąd nie pozwalają nam przepłynąć pod mostem drogowym więc zmuszeni jesteśmy dopłynąć do brzegu i wyciągnąć kajaki z wody przed mostem. Przydałaby się w tym miejscu tzw. hamownia dla kajaków dla bezpiecznego ich wyciągnięcia z koryta rzeki, co niejednokrotnie już sygnalizowaliśmy. Za każdym razem gdy organizujemy tego typu Akcję, zapraszamy również do udziału przedstawicieli władz samorządowych. Szkoda tylko że za każdym razem w tym czasie są inne „ważniejsze” zadania. Zapewne gdyby przedstawiciel pana starosty, burmistrza czy wójta był obecny na takiej Akcji, to na miejscu zauważyłby problemy z jakimi borykają się kajakarze spływający rzeką Iławką. Z zachowaniem dużego bezpieczeństwa, przenosimy kajaki na drugą stronę ulicy , aby ponownie po krótkiej przerwie je zwodować. W umówionym miejscu składamy nasz „urobek” który został zebrany z rzeki do jazu wodnego.

Punkty zrzutu worków z zebranymi śmieciami

Po ponownym, bezpiecznym ”wypuszczeniu” kajaków na wodę przystępujemy do oczyszczania rozlewiska rzeki. Oczekiwania nasze były słuszne, jak do jazu wodnego, śmieci pływających w rzece było stosunkowo niewiele to od tej pory musimy zakasać rękawy i ostro zabrać się do pracy. Załogi kajakowe penetrują przybrzeżne trzcinowiska wyciągając z nich nagromadzone śmieci. Niejednokrotnie zmuszeni jesteśmy do wyjścia na ląd, aby zlikwidować sztuczne „wysypiska”. Ogrom śmieci przerasta nasze najśmielsze oczekiwania. Łódź patrolowa Straży Rybackiej, bez przerwy podpływa do kajaków aby odebrać zapełnione worki i przetransportować je na miejsce zrzutu. Zdajemy sobie sprawę, że nie zbierzemy wszystkich śmieci w tak krótkim czasie na tym akwenie i z pewnym niesmakiem płyniemy dalej, wiedząc z doświadczenia z lat ubiegłych że i w dalszej części rzeki są do zebrania śmieci. Przypuszczenia nasze były słuszne. Ręce nam opadły widząc ogrom śmieci jaki znajduje się w rzece a w szczególności w okolicach ogrodów działkowych i stanowisk wędkarskich. Bardzo szybko napełniamy nasze worki które przekazujemy na łódź patrolową.

Straż Rybacka transportująca zapełnione worki na miejsce zrzutu. Po przeszło czterogodzinnym „wyławianiu” śmieci z wody dopływamy do jeziora Iławskiego. W tym miejscu kończymy naszą Akcję Ekologiczną i dalej płyniemy już relaksacyjnie. Iławka przepływa przez duże, bardzo ciekawe jezioro - jezioro Iławskie (Długie) , gdzie napotykamy lekki wiosenny wiaterek wiejący w twarz. Dzielnie pokonujemy lekkie fale, kierując się w stronę wypływu z jeziora. Szkoda, że brak jest oznakowania wypływu rzeki z jeziora, ale dzięki doświadczeniu iławskich kajakarzy bez trudu odnajdujemy jej wypływ. Piękna słoneczna pogoda zachęca co u niektórych uczestniczek dzisiejszego spływu do odsłonienia nieco ciała i poddanie go promieniom słonecznym, co było później widoczne lekkim zaczerwienieniem skóry. Przy ujściu krótki odpoczynek i płyniemy dalej, pozdrawiając po drodze napotkanych wędkarzy, którzy dziwią się że ktoś chce społecznie sprzątać rzeki, równocześnie deklarują że oni to na pewno nie śmiecą.

Ostatnimi siłami dopływamy do miejscowości Dziarnówek. Po dopłynięciu do celu porządkujemy sprzęt i udajemy się do miejsca udostępnionego nam przez Nadleśnictwo w Iławie, aby w przygotowanym miejscu rozpalić ognisko, usmażyć kiełbaskę i podsumować dzisiejsze zadanie. Widać że gospodarze terenu są wyczuleni na potrzeby turystów – gości odwiedzających leśniczówkę. Teren pięknie przygotowany – zagospodarowany. Jest miejsce na ognisko, wiata ze stołami i ławami. Wokół tablice informacyjne o przyrodzie – lokalnym środowisku. Gdy uczestnicy Akcji piekli kiełbaskę nad ogniskiem, organizatorzy zliczali worki, które były oddane na łódź patrolową . Po podsumowaniu wyników okazało się że największą ilość oddanych worków z zebranymi śmieciami z koryta rzeki i zajęcie ex aequo pierwszego miejsca wygrały dwie osady kajakowe tj. osada Pawła Moszczyńskiego oraz osada Marcina Płotkowskiego , które zebrały po 10 worków 120 litrowych, drugie miejsce zajęła osada żeńska Lucyny Janos, która zebrała 6 worków 120 litrowych, trzecie miejsce również ex aequo zajęły osady Radka Wierzchowskiego oraz Łukasza Urbańskiego które zebrały po 5 worków 120 litrowych. Wszystkim zwycięzcom gratulujemy. Podsumowując całą Akcję stwierdzamy iż nie ma wygranych i przegranych. Sprzątając koryto rzeki Iławki, chcieliśmy zrobić coś pożytecznego dla naszego środowiska. Mamy nadzieję, że chociaż w małym stopniu przyczyniliśmy się do poprawy warunków ekologicznych rzeki. Akcja dzisiejsza przebiegała pod hasłem „Czysta rzeka świadectwem człowieka”. Płynąc przez jej nurt zauważyliśmy że człowiek w jej wodach pozostawił bardzo niekorzystne po sobie świadectwo. Ogrom śmieci jaki był widoczny w czasie tej Akcji, , utwierdza w nas przekonanie, że społeczeństwo nie zdaję sobie sprawy jaką wyrządza krzywdę przyrodzie. Edukacja ekologiczna, jaka jest obecnie prowadzona od najmłodszych lat zapewne w przyszłości przyniesie oczekiwane rezultaty. Tego typu Akcje uwidaczniają nam że są potrzebne. Za każdym razem jest coraz więcej uczestników, co się przekłada na coraz więcej zebranych śmieci. Podczas rozmowy podsumowującą Akcję wysunęło się kilka wniosków a najważniejsze z nich to m. innymi :  Rzeka Iławka, jest ciekawym akwenem wodnym. Podczas tego spływu spotkaliśmy dość sporo ptactwa wodnego. Zauważyliśmy ślady bytowania bobrów - liczne zgryzy na przybrzeżnych drzewach.  Nadmiar śmieci uświadomiły nam że takie Akcje (sprzątanie rzeki Iławki), powinny być realizowane częściej ,przynajmniej dwa razy w roku – wiosna i jesień przy współpracy z odpowiednimi organami samorządowymi.  Z uwagi na ogrom śmieci, stwierdzamy że mimo wsparcia łodzi, która odbierała zebrane śmieci nie jesteśmy w stanie w ciągu jednego dnia, uprzątnąć tak dużego akwenu z wody i oczyścić jej brzegi.  Musimy wszyscy razem dbać o „nią”, aby niestała się lokalnym ściekiem.

Oczekiwane efekty ekologiczne zostały wykonane w 100 %. Po podsumowaniu zadania, okazało się że zebrano 95 worków 120 litrowych ze śmieciami które znajdowały się w rzece oraz w jej otoczeniu. Rzeka w obrębie granic miasta i gminy stała się czystsza , co przyczyni się do milszego przebywania w jej otoczeniu, a tym bardziej teraz gdzie jest już udostępniona ,zmodernizowana prawobrzeżna jej część. Uczestnicy , którzy po raz pierwszy brali udział w tego typu Akcji, swoją postawą i zaangażowaniem potwierdzili jej celowość. W sympatycznej – przyjaznej wodniackiej atmosferze czas szybko płynie. Na zakończenie Akcji, każdy uczestnik otrzymał gadżety promujące Gminę i Miasto Iława. Zrobiliśmy kolejny mały krok w porządkowaniu naszego środowiska naturalnego. Umawiamy się na kolejne już jesienne sprzątanie „królowej” naszego powiatu. Słowa podziękowania i uznania dla uczestników spływu, którym chciało się chcieć w wolną sobotę popracować społecznie, na rzecz innych – lokalnej społeczności. Specjalne podziękowania dla : 1. Pana Wójta Gminy Iława – Krzysztofa Harmacińskiego, za udostępnienie gadżetów promujących Gminę, którymi zostali obdarowani uczestnicy Akcji. 2. Pana Burmistrza Miasta Iława – Włodzimierza Ptasznika, za udostępnienie gadżetów promujących miasto Iława, którymi zostali obdarowani uczestnicy Akcji. 3. Panu Komendantowi Straży Rybackiej Posterunku Rejonowemu w Iławie – Zbigniewowi Jankowskiemu, za udział w Akcji i nieodpłatne udostępnienie łodzi patrolowej celem odbioru zapełnionych worków od kajakarzy i transport na miejsca zrzutów co przyczyniło się do sprawnej organizacji w/w Akcji. 4. Pani Nadleśniczej Nadleśnictwa Iława – Annie Krzyżanowskiej, za nieodpłatne udostępnienie miejsca biwakowego przy leśniczówce w miejscowości Dziarnówek. 5. Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Olsztynie – za opłacenie wypożyczenia i transportu kajaków niezbędnych do przeprowadzenia Akcji. 6. Przedsiębiorstwu Usług Komunalnych „EKO” Sp.z o.o., w Iławie - za zabranie zebranych przedmiotów wielkogabarytowych oraz worków ze śmieciami.

Krzysztof Truszczyński Prezes Oddziału PTTK w Iławie

Sfinansowane ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Olsztynie